Wanneer u de praktijk belt, staan onze praktijkassistenten u graag te woord. Om uw hulpvraag te verhelderen en de daarbij horende urgentie van afhandeling vast te stellen, vragen zij u naar de reden dat u belt en stelt u een aantal aanvullende vragen. Dat heet triage. De triage is een vrij essentiële onderdeel van onze zorgverlening en behoort adequaat uitgevoerd te worden.
Triage zorgt er voor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg op het juiste moment door de juiste hulpverlener krijgt. Door de triage wordt er een inschatting gemaakt hoe en door wie u het beste geholpen kunnen worden. Het is niet de bedoeling dat de praktijkassistente de diagnose gaat stellen.
Na uw kort gesprek met onze triagisten ( doktersassistenten) kan er een van de onderstaande vervolg voorstellen gedaan worden:
- De doktersassistente geeft u een advies, dit advies wordt nabesproken met de huisarts;
- De Doktersassistente vraagt de huisarts u terug te bellen;
- De Doktersassistente maakt een afspraak voor een fysieke consult bij de huisarts of een van onze praktijkondersteuners;
- De Doktersassistente maakt een video-consult afspraak voor u bij uw zorgverlener;
- De Doktersassistente adviseert dat u beter uw vraag via een E-consult via MGN stellen aan uw zorgverlener;
- De Doktersassistente maakt een afspraak voor een visite;
- De Doktersassistente schakelt de huisarts met spoed erbij voor het vervolg, dat kan soms resulteren in het inzet van de ambulance dienst of spoedactie van de huisartszelf.
Bij geen spoedeisende zaken, zal de praktijkassistente u soms het voorstel doen later in de week te komen.
Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. Onze praktijkassistenten hebben hiervoor de noodzakelijk aanvullende cursussen gevolgd. Uiteraard doen de praktijkassistenten alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.
Wij vragen graag uw medewerking aan een goede triage en hoe kunt u ons helpen?
Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is het van belang dat u bij het maken van een afspraak de aard van uw vraag duidelijk bekend maakt.
We danken uw voor de medewerking.